چـوخـونــی

نقل اخبار و بازتاب مشکلات روستای چوخون و شهرستان بشاگـَـرد

چـوخـونــی

نقل اخبار و بازتاب مشکلات روستای چوخون و شهرستان بشاگـَـرد

چیزولهـت که بایـت دونـه
چـوخـونــی

ســـــلام
علی زارعی هستم نویسنده و مدیر وبلاگ چوخونــی

این وبلاگ به معرفی روستای چــوخـون و شهرستان بشاگـَـــرد و شرح اخبار و حوادث آن میپردازد.

همچنین برای تنوع بیشتر ، مطالب گوناگون و متفرقه هم قرار داده میشود.

بــرای مشاهــده تمامی مطالــب وبلاگ روی ' همه نوشته ها ' در بالای صفحه کلیک کنید.

لطفا با نظراتتون ما را در بهتر ساختن وبلاگ یاری کنید.

برای ارتبــاط و همکاری با مدیـر وبلاگ از صفحــه ' ارتباط با مدیر ' دیدن کنید.

برای دسترسی راحت تر به مطالب وبلاگ از قسمت موضوعات استفاده کنید.

برای مشاهده کامل مطالب به ادامه مطلب مراجعه کنید.

همچنین به دلیل بروز بودن وبلاگ از دیگر صفحات نیز دیدن کنید.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

شــروع فعالیــت:24 آذر 95
نویسنده:علــــی زارعــــی
ایمیل وبلاگ:chookhoni‎@yahoo.com
ایمیل نویسنده:zarei2757‎@yahoo.com

نظـــر یادت نــــره



حصیر بافی در بشاگرد از جمله هنرهایی است که علاوه با تامین امرارو معاش مردم از این راه ، با فرهنگ مردم منطقه هم عجین شده اما در نبود حمایت وتوجه مسئولان این هنر درامد زا از بین رفته است.

به گزارش خبر بشاگرد نوین از بشاگرد، حصیر یا “کپاش ” به گویش مردم این منطقه یکی از قدیمی ترین صنایع دستی در این شهرستان به حساب می آید که این روزها در عدم حمایت مسئولان به بافندگان وتوجه به هنر وصنایع دستی در بشاگرد در حال از بین رفتن است.




بافندگان شهرستان بشاگرد برای ساخت این زیر انداز بومی و تهیه وسایل ومواد اولیه از ساعات اولیه صبح با تحمل سختی زیاد و رفتن به کوهستان با جدا کردن شاخ و برگ های زیاد درخت “داز” که به گویش آنها “پیش” نام دارد برای بافتن حصیر خود اقدام می کردند.
زنان بافنده بشاگردی با جمع شدن به دور هم وهمکاری کردن نزدیک با یکدیگر شروع به بافتن حصیرخود می کنند.
آنها ابتدا با خیساندن شاخ وبرگ این درخت ونرم کردن آن که بتوان در بافندگی به آنها کمک کند وکارآنها سریع تر پیش برد با برگ برگ کردن آن ودر آوردن در اندازه های متفاوت با هم دیگر همکاری می کنند.
مدت زمان بافتن حصیر توسط با فندگان متفاوت بوده واین مدت زمان با توجه به اندازه ونوع بافتن حصیر از 3 تا 10روز طول می کشد .
بافندگان حصیر در بشاگرد علاوه بر فروش صنایع دستی برای تهیه امرار ومعاش واستفاده به عنوان زیر انداز ویا پوشاندن کپرهای خود به سایر شهرها وبعضا کشورهای عربی صادر می کردند
زهره تراب زاده یکی از بافندگان حصیر در بشاگرد در گفتگو با بشاگرد نوین اظهار داشت: حصیر بافی بومی مردم بشاگرد با زندگی آنها خو گرفته اما با فندگان در این شهرستان نیاز به حمایت دارند .
وی قدمت این نوع با فندگی را به زمان حضور سلسله قاجاری در بشاگرد دانست واظهار داشت : حصیر بافی یا همان “کپاش ” بافی از زمان سلسله قاجاری در بشاگرد رایج است که آنها برای زندگی خود وتهیه زیر انداز از بوته درخت “داز” یا به گویش مردم بشاگرد “پیش “دشت هم گفته می شود استفاده می کردند.
وی گفت :مردم سخت کوش بشاگرد برای به فراموشی نسپردن این هنر صنایع دستی، با ترویج آن بین نسلهای آینده توانسته اند که این هنر را زنده نگه دارند ومانع ازبین رفتن آن باشند.
تراب زاده با بیان اینکه امروزه تغیر زندگی روستا نشینی به شهر نشینی وعدم حمایت مسئولان از بافندگان یکی از دلایل مهم از بین رفتن وکم رنگ شدن این هنر صنایع دستی دربین بافندگان شده است گفت: به ادامه این هنر وتداوم صنایع دستی در بشاگرد باید توجه شود وبا حمایت از با فندگان از نابودی این هنر در بشاگرد جلوگیری شود.
جعفر جعفری رئیس شورای شهرستان وعضو کار گروه اشتغال در گفتگو با بشاگرد نوین اظهار داشت: دولت سالها پیش طرحی را در بشاگرد برای مقابله با کپر زدایی در نظر گرفته بود که بنا به دلایلی اجرایی نشد.
جعفری وقوع زلزله دربشاگرد نوعی موفقیت برای دولت برای مقابله طرح کپر زادایی در این شهرستان دانست وگفت: این حادثه در بشاگرد نه تنها سنت وفرهنگ مردم را نابود کرد بلکه مردم را به بهانه سازه های شهری وزلزله زده از زندگی روستایی دور کرد.
وی با بیان اینکه هنر حصیر بافی زنان بشاگردی امروزه در همه کپرهای موجود در بشاگرد نقش ونگار بسته است افزود: این هنر باید در بشاگرد همچنان ماندگار بماند وبرای ماندگاری آن نیاز به نگاه مثبت مسئولان به این هنر زنان بشاگردی است.
رئیس شورای شهرستان با اشاره به اینکه تغییر زندگی روستایی به شهری سبب از بین رفتن بسیاری از آداب ورسوم در بین مردم بشاگرد شده است تصریح کرد: توسعه وپیشرفت در بشاگرد باید با حفظ فرهنگ وآداب ورسوم وهمچنین حفظ صنایع دستی این منطقه خصوصا حصیر بافی شکل گیرد.
عضو شورای اشتغال شهرستان افزود:در زمینه حفظ صنایع دستی واستفاده بهینه وحمایت از بافندگان ضعیف عمل شده که این عامل سبب رکود واز بین رفتن اثر حصیر بافی وفاصله گرفتن بافندگان شده است.
جعفری با بیان اینکه امروزه هنر زنان بشاگردی در بسیاری از صنایع دستی ونمایشگاهها درشهرستانهای کشور استفاده می شود گفت: برخلاف شهرستانهای دیگر استفاده از این هنر بعد از توسعه وپیشرفت زندگی روستایی به شهری در بشاگرد ضعیف شده است.
وی بابیان اینکه مسئولین برای حفظ این هنر باید دقت بیشتری به خرج دهند گفت: با حمایت از بافندگان وساخت بازار صنایع دستی می توان این هنر را در بشاگرد رشد داد.
در این زمینه تلاش برای انجام گفتگو با فرماندار شهرستان بشاگرد و رئیس شورای اشتغال شهرستان به دلیل عدم پاسخ گویی بی نتیجه ماند

نظرن  (۰)

تا دعیـن نظـرو نـش

یو نظـرو شـون کن

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی