دینداری مردم بشاگرد
جمعه, ۲۶ آذر ۱۳۹۵، ۰۸:۰۳ ق.ظ
در تمام سرزمین بشکرد مجسمه های گلی یا سنگی و پیکره ها و بدنک های بت تا به حال یافت نشده است . از این رو می توان گفت بشکردی های قبل از میلاد مسیح به ادیان باستانی هندورانی(هند وایرانی)اعتقاد داشته اند و هرگز بت پرستی در میان آنان رواج نداشته و به نظر می رسد قبل از ورود دین مقدس اسلام به ایران و بلوچستان مردم بشکرد پیرپرست بوده اند یعنی پیران نادیده وخیالی را عبادت می کرده اند.
شاید این نوع از اعتقادات انسانی از هندوستان که گاهواره ی کیشهای دیرینه ی دنیاست به بشکرد که زیر حکمرانی راجات غرب هند بوده است منتقل شده و تا ورود اسلام به این سرزمین ادامه داشته است.
با ورود اسلام به ایران(قرن یکم هجری) مردم بشکرد دین اسلام را پذیرفته و مذهب شیعه ی دوازده امامی را اختیار نمودند .و اکنون که قرن ها از آن تاریخ می گذرد در سراسر خاک بشکرد دینی جز اسلام و آیین و مذهبی غیر از تشیع وجود ندارد.
از نکات قابل ذکر در بشکرد وجود زیارتگاه ها و اماکن متبرکی است که نزد مردم این دیار از تقدس بالایی برخوردارند .سید نجم الدین درکلاهو-زیارت میرعمر پوری- امیرالمومنین خورشکاو-سربند زنگیک-میرعمر چوخون-شهباز دازکا-شاه مردون-بی بشناء و میرعمر پاهتک از جمله ی این زیارات هستند که در آینده به تفصیل در این باره سخن خواهیم گفت.
شاید این نوع از اعتقادات انسانی از هندوستان که گاهواره ی کیشهای دیرینه ی دنیاست به بشکرد که زیر حکمرانی راجات غرب هند بوده است منتقل شده و تا ورود اسلام به این سرزمین ادامه داشته است.
با ورود اسلام به ایران(قرن یکم هجری) مردم بشکرد دین اسلام را پذیرفته و مذهب شیعه ی دوازده امامی را اختیار نمودند .و اکنون که قرن ها از آن تاریخ می گذرد در سراسر خاک بشکرد دینی جز اسلام و آیین و مذهبی غیر از تشیع وجود ندارد.
از نکات قابل ذکر در بشکرد وجود زیارتگاه ها و اماکن متبرکی است که نزد مردم این دیار از تقدس بالایی برخوردارند .سید نجم الدین درکلاهو-زیارت میرعمر پوری- امیرالمومنین خورشکاو-سربند زنگیک-میرعمر چوخون-شهباز دازکا-شاه مردون-بی بشناء و میرعمر پاهتک از جمله ی این زیارات هستند که در آینده به تفصیل در این باره سخن خواهیم گفت.