چـوخـونــی

نقل اخبار و بازتاب مشکلات روستای چوخون و شهرستان بشاگـَـرد

چـوخـونــی

نقل اخبار و بازتاب مشکلات روستای چوخون و شهرستان بشاگـَـرد

چیزولهـت که بایـت دونـه
چـوخـونــی

ســـــلام
علی زارعی هستم نویسنده و مدیر وبلاگ چوخونــی

این وبلاگ به معرفی روستای چــوخـون و شهرستان بشاگـَـــرد و شرح اخبار و حوادث آن میپردازد.

همچنین برای تنوع بیشتر ، مطالب گوناگون و متفرقه هم قرار داده میشود.

بــرای مشاهــده تمامی مطالــب وبلاگ روی ' همه نوشته ها ' در بالای صفحه کلیک کنید.

لطفا با نظراتتون ما را در بهتر ساختن وبلاگ یاری کنید.

برای ارتبــاط و همکاری با مدیـر وبلاگ از صفحــه ' ارتباط با مدیر ' دیدن کنید.

برای دسترسی راحت تر به مطالب وبلاگ از قسمت موضوعات استفاده کنید.

برای مشاهده کامل مطالب به ادامه مطلب مراجعه کنید.

همچنین به دلیل بروز بودن وبلاگ از دیگر صفحات نیز دیدن کنید.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

شــروع فعالیــت:24 آذر 95
نویسنده:علــــی زارعــــی
ایمیل وبلاگ:chookhoni‎@yahoo.com
ایمیل نویسنده:zarei2757‎@yahoo.com

نظـــر یادت نــــره

۲۷ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

شهرستان بشاگرد شهرستانی نو پا که درسال 1387 به شهرستان ارتقا یافت که با گذشت هشت سال هنوز در محرومیت کامل سیر می کنند.

به گزارش عصر بشاگرد؛ این شهرستان در دوران 8سال طول عمر خود هنوز نتوانسته است نیازهای اولیه خود را برطرف کند با وجود مسئولانی ناکارآمد و نالایق که همه بدنبال سیاست بازی و ریاست هستند نتوانسته راههای ارتباطی مناسبی با گذشت 38سال از پیروزی جمهوری اسلامی ایران در بشاگرد مرتفع نمایند.
مردم بشاگرد همیشه شاهد تصادف های ناگوار و ناراحت کننده هستند، پدران و مادرانی که با رنج و بدبختی فرزندان خود راهی مدرسه و یادگرفتن و علم اندوزی می کنند بیشر از همه کلافه و نگران هستند.

یکی از مشکلات اصلی بشاگرد نبود راه ارتباطی مناسب است که بارها و هزاران بار گزارش داده شده و دریغ از گوچگترین رسیدگی مسئولین استانی در هرمزگان، بودجه های بسیار خوبی درسال جاری به بشاگرد اختصاص یافت متاسفانه جیب بعضی هنوز خوب پر نشده است.

از مرگ دختران دییرستانی بشاگرد تا واژگونی نیسان وانت در مسیر جاسک بشاگرد شاید این تلنگرها و خسارت ها به خانواده ها هنوز نتوانسته است مسئولان خفته در خواب را بیدار کند.
رودخانه جگین بشاگرد بارها دچار حادثه شده است و تلخ ترین آن درسال گذشته رخ داد و باعث غرق شدن سه دانش آموز دختر دبیرستانی در حال برگشت از مدرسه شبانه روزی شد.

بشاگرد کار میخواهد مدیریت و ریاست نمی خواهد شهرستانی که هیچگونه توسعه شهری درون اون وجود ندارد باید مدیران به فکر تدبیر و اندیشه نو باشند و از ریاست گری فاصله بگیرند و یک ثانیه به فکر خدمت به مردم باشند.

8سال تباهی دربشاگرد،بودجه های که به بشاگرد اختصاص می یابد ولی کار نمی شود و مشخص نیست در کجا هزینه می شوند.
  • علــی زارعــی
مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان درواکنش به واژگونی خودروی نیسان حامل دانش‌آموزان در «بشاگرد» گفت: به دلیل نامناسب بودن راه‌های ارتباطی چاره‌ای جز استفاده از نیسان نداریم.

به گزارش عصر بشاگرد؛ در پی انتشار خبر واژگونی یک دستگاه نیسان حامل دانش‌آموزان بشاگردی، مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان با ارائه توضیحاتی در این باره گفت: توسعه نیافتگی راه‌های ارتباطی در مناطق صعب العبور کشور استفاده از خودروی نیسان را ضروری می‌کند.
به گفته دانش هاشمی‌پور، استفاده از خودروهای غیرسواری برای سرویس دانش‌آموزان مورد تأیید آموزش و پرورش نیست؛ اما به دلیل توسعه نیافتگی لازم در بخش راه‌های ارتباطی در برخی مناطق از جمله در شهرستان بشاگرد، چاره‌ای جز استفاده از خودروهایی که توانایی تردد در مناطق سخت گذر و خاکی را داشته باشند، نیست.
در این حادثه که در محور بشاگرد به جاسک رخ داد تعدادی از دانش‌آموزان مصدوم شدند که با انتقال سریع به مراکز درمانی، خوشبختانه مصدومان به‌صورت سرپایی درمان و فقط یک نفر به خاطر کنترل وضعیت جسمانی‌اش تحت نظر قرار گرفت.
  • علــی زارعــی
بر اساس تحقیقات جامعی که در کتاب پژوهشی در زمینه بشاگرد به عمل آمده طبقات اجتماعی بشاگرد به شرح زیر معرفی شده اند:

الف:ذات های برتر

1-خان:خان در صدر همه طبقات و جماعات قرار داشته است ،او مالک عمده ی زمین و آب ونخل ودام به شمار می آمده است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی خان های بشاگرد که مرتبط با دربار و حکومت شاهنشاهی بودند همگی متواری شدند به طوری که امروزه در بشاگرد هیچگونه خانی زندگی نمیکند.

2-رییس(رؤسا):این طبقه بلافاصله پس از خان قرار داشته اند و حتی میتوان آن ها را هم سنگ و هم طراز خان به حساب آورد. امروزه رییس ها خیلی کم هستند و فقط در چند روستای بزرگ زندگی میکنند.

3-بلوچکاره(آزاد):این طبقه هم جزو ذات های برتر به شمار می آمدند و طبقه پایین یعنی غلامان زیر نظر آنها اداره میشدند. امروزه بیشتر مردم بشاگرد بلوچکاره هستند.

شغل عمده این طبقه کشاورزی بوده که برعهده غلامان گذاشته شده است.

این طبقه دارای پاره یی رده بندیها بودند که از جمله آنها "متولی" و "ملا"ها را میتوان نام برد :

-متولی:کار نظارت بر مراسمی که در زیارتگاه ها و مکان های مقدس انجام میشود بر عهده متولی بوده است و تمام درآمد زیارتگاه و مکان های مقدس به آنها و خانواده ایشان میرسید،شغل متولی گری موروثی بوده است.

-ملا ها:در منطقه ی بشاگرد تمام مراسم مذهبی از جمله قربانی کردن،کفن و دفن ،عروسی(عقد)، شفای بیمار و امثال آنها زیر نظر یک نفر به نام ملا انجام میشد.ملا ها از نفوذ قابل توجهی برخوردار بودند.

به ادامه مطلب مراجعه کنید
  • علــی زارعــی
طلای چرب»! آیا شما تاکنون چنین اصطلاح یا نامی را شنیده اید؟ جای جای ایران بزرگ رویشگاه گل ها، گیاهان و گونه های باارزشی است که با داشتن اهمیت و جایگاه خاص در کاربری های دارویی، صنعتی و غذایی، بسیاری از آن ها برای عموم مردم ناشناخته است.

گز روغن «گاز رخ» نمونه ای از جمله گیاهان منحصر به فرد اما فراموش شده در زیست بوم جنوب شرق ایران محسوب می شود.
  • علــی زارعــی
گزارشی از دورافتاده‌ترین منطقه هرمزگان (بشاگرد)

«کپر»، با فرهنگ مردم برخی مناطق ایران عجین شده و امکان حذف آن از چرخه زندگی آنها ممکن نیست، کپر به آلونک‌ها و سایبان‌هایی گفته می‌شود که در مناطق گرمسیری جنوب با شاخه و برگ درخت نخل ساخته می‌شود و روی آن‌را با حصیر می‌پوشانند.

«کپرنشینی»، ناشی از شرایط خاص اقلیمی و آب و هوایی مناطق جنوب کشور است، کپرها خنک‌تر از ساختمان و چادر هستند و خانه‌های کپری تحمل گرمای شدید این مناطق را آسان‌تر می‌کنند. در برخی مناطق جنوب کشور که مردم زیر کپر زندگی می‌کنند، مدرسه هم درون کپر تشکیل می‌شود، البته دولت‌ها همواره تلاش بسیاری کرده‌اند تا کپر و کپرنشینی بر‌چیده شود و مردم محروم این مناطق در خانه‌های مناسبی که ساخته می‌شود اسکان یابند و دانش‌آموزان نیز به جای مدارس کپری در مدارس استاندارد تحصیل کنند.
  • علــی زارعــی
روستای چوخون دارای زیارتگاه هایی است که مردم بز یا گوسفند نذری خود را در آنجا ذبح می کنند و اعتقاد خاصی هم به این زیارت گاه ها دارند و هر یک از این زیارت گاه ها یک مرید یا بانی دارند که بزها را ذبح میکند و اعمال خاص زیارت را انجام میدهند.

هیچ یک از مردم روستا قدمت این زیارت گاه ها را به طور دقیق نمی دانند و بعضی میگویند که از زمان های امامان معصوم (ع) این زیارت گاه ها بوده اند و 50 سال یا قبل از آن هم این در زیارتگاه ها اعمال خاصی انجام می شد که الان همه آن اعمال انجام نمی شوند.

این زیارت گاه ها عبارتند از:

1_زیارتگاه 'حضرت ابوالفضل(ع)' آمیگی

2_زیارتگاه 'میر علی' شهر چوخون

3_
زیارتگاه 'امام حسین (ع)' در کنار حسینیه

  • علــی زارعــی
شهرستان بشاگرد بالاترین نرخ بیکاری و محرومیت را در کشور دارد، شهرستانی که به لحاظ معدنی جزو غنی‌ترین شهرستان‌های استان به حساب می‌آید و مدیران استانی بارها بر این موضوع تاکید کرده‌اند.


به گزارش گفتمان، پس از انتشار آمار جنجال برانگیز حوزه اشتغالزایی و بیکاری، نرخ بیکاری ۳۹۷ شهر کشور اعلام شد که بر اساس آن، فاصله بیکاری در بین شهرهای کشور به ۴۸.۸ درصد رسید. همچنین بر اساس گزارش‌هایی که از دبیرخانه‌ها و اتحادیه‌های کارگری رسیده هم اکنون بیشترین آمار بیکاری بین اقشار تحصیلکرده و جوان کشور حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد است.
  • علــی زارعــی
خود مردم شهرستان بشاگرد به زبان محلی به این شهرستان' بشکرد' میگویند که از دو قسمت 'بش'و 'کرد' ساخته شده که 'بش'در زبان محلی به معنای 'تقسیم کرد' میباشد که دلیل آن این است که باران به طور متناوب و در طول سال، در تمامی منطقه بشاگرد می بارد؛ مثلا امکان دارد در قسمتی از منطقه بارندگی باشد، ولی در سایر مناطق خبری از باران نباشد، این تقسیم طبیعی را پخش عادلانه آب باران می دانند که منطقه بدان اسم نامیده می شود. این سرزمین در لهجه محلی "بشگرد" خوانده می شود و اهالی آن را "بشگردی" می خوانند، پس از مدتی برای سهولت تلفظ برای دیگران بشاگرد هم به آن میگویند که تلفظ کلمه ی بشکرد به صورتbashkard و همچنین کلمه ی بشاگرد به صورتbashagard میباشد.
  • علــی زارعــی

بَشاگَرد (نیز بَشکَرد)، دهستان کوهستانی تقریباً مستطیل شکلی در مشرق میناب و شمال جاسک می‌باشد.

موقیعت جغرافیایی
بشاگرد از مغرب به دهستان رودان و باریکه ساحلی معروف به بیابان، از مشرق به فَنّوج در بلوچستان ، از شمال به مَنُوجان و از جنوب به دامنه غربی دشت‌های ساحلی بلوچستان محدود می‌شود.
این دهستان حدود ۰۰۰، ۱۰ کیلومتر مربع وسعت دارد. از بلندی‌های عمده آن کوه بشاگَرد است که در مسیر شرق ـ جنوب شرقی در فاصله حدود ۱۵۰ کیلومتری از رشته کوه‌های مارز تا رود رَپْچ در شرق ادامه دارد.
 نام بشاگرد غالباً به منطقه وسیعی اطلاق می‌شود که از مَنوجان در شمال تا رَمِشک در مشرق ادامه دارد.

  • علــی زارعــی

خبرگزاری فارس: براساس مستندات تاریخی و شواهد موجود، بشاگرد هرمزگان که برخی‌ها به اشتباه مدعی‌ کشف آن در اوایل دهه 60 شده‌اند، دارای تمدنی بس غنی و مردمانی تاجر و کشاورز تا قبل از آن زمان نیز بوده است.
به گزارش خبرگزاری فارس از شرق هرمزگان، نوشتار روبه‌رو حاصل بیش از یک سال تحقیق و پژوهش خبرنگار فارس در حوزه بشاگرد است، که با توجه به جزئیات کنونی، مستندات تاریخی و استفاده از گفته‌های پیرمردها و پیر زنان که خاطرات و حقایق این سرزمین نسل به نسل و سینه به سینه بدان‌‌ها رسیده تهیه و تنظیم شده است.
  • علــی زارعــی
بشکرد سرزمینی است وسیع وپهناور شامل مناطق ،بخش ها و روستاهای بسیار که در این مقاله و مقوله های بعدی به اختصار در مورد آن مطالبی را در اختیار دوستان خواننده قرار میدهیم. در این مجال سعی میکنیم وجه تسمیه بعضی از مناطق این دیار عزیز را به رشته ی تحریر در آوریم .

-دروسر: در اصل (در آب سرد) یا (در یاو سرد) بوده . واژه در به زبان بشکردی معنای رودخانه می دهد .

در واقع نام دروسر برگرفته از نام رودخانه ای است به همین نام که گفته می شود در اغلب فصل های سال از آب خنک وگوارایی برخوردار بوده است.

-پیزگ:کلمه پیزگ در اصل نام بومی نوعی گیاه در بشکرد بوده است .همچنین روایت میکنند در حاشیه رودخانه ی بزرگ شهبابک قطعه زمینی کشاورزی به همین نام وجود داشته است .

چوخون:وجه تسمیه و علت نامگذاری روستای مذکور برگرفته از تپه کوچک ومخروطی شکلیست واقع در دامنه کوه پاکوه بشاگرد که بنا بر اظهارات قدیمی های روستا به دلیل رنگ متمایل به قرمز و شباهت آن به تپه ای از خون «چوخوند»نامیده شده است وبه مرور زمان به «چوخون» تغییر اسم داده است. البته علیرغم درج نام چوخون در تقسیمات کشوری برای این روستا اغلب بومیان منطقه نام این روستا را «چوخوند»تلفظ می کنند.

شهبابک: به معنای بابک بزرگ برگرفته از نام روستایی است به نام بابک که یکی از روستاهای شهبابک است.این منطقه در در گویش های مختلف بشکردی تحت عنوان شاهباوغ ، شهباوغ،و شهباوگ از آن نام برده می شود.

جگدان: ترکیبی است از دو کلمه ی جگ و دان به معنای منطقه ای که دخت جگ درآن وجود دارد.و جگ نام بومی درختی است که در بعضی از مناطق بشکرد به وفور دیده می شود.
در نوشته ها و نقشه های پانصد ساله ی اروپایی و غربی نام کلورو( KOLOROO) که قسمتی از جگدان است ذکر شده است.

سرکوه: یعنی بالای کوه ،و از آن جایی که اغلب مناطق و توابع این حوزه بر بلندی های کوه (پهکی ) واقع شده اند بدین نام شهرت دارد.



گوریچی:گفته می شود در زمان های بسیار دور این منطقه از بشکرد محل زندگی گروهی از قبائل گبر که در زبان بشکردی (گور) نامیده می شود بوده است.

گافر و پارموند: گفته می شود که اصل مردم این حوزه از از قبائل (غافری عمان) و از وادی بنی غافر که غرب ولایت رستاق قرار دارد می باشند که به بشکرد هجرت کرده اند. بدین سبب نام این حوزه از سرزمین پهناور بشکرد را گافر نهاده اند.

سردشت: سردشت مرکز کنونی شهرستان بشکرد می باشد ودلیل نام گذاری آن بدین اسم دشت وسیع و نسبتآ پهناوری است که شهر سردشت در آن واقع شده است.

بیستکاو: روایت شده است در زمان های بسیار دور که خرید و فروش در بشکرد به صورت مبادلات کالا به کالا رایج بود زمینی کشاورزی در این منطقه وجود داشته است که قیمت آن بیست راس گاو بوده است .

ادامه دارد
  • علــی زارعــی
در تمام سرزمین بشکرد مجسمه های گلی یا سنگی و پیکره ها و بدنک های بت تا به حال یافت نشده است . از این رو می توان گفت بشکردی های قبل از میلاد مسیح به ادیان باستانی هندورانی(هند وایرانی)اعتقاد داشته اند و هرگز بت پرستی در میان آنان رواج نداشته و به نظر می رسد قبل از ورود دین مقدس اسلام به ایران و بلوچستان مردم بشکرد پیرپرست بوده اند یعنی پیران نادیده وخیالی را عبادت می کرده اند.
شاید این نوع از اعتقادات انسانی از هندوستان که گاهواره ی کیشهای دیرینه ی دنیاست به بشکرد که زیر حکمرانی راجات غرب هند بوده است منتقل شده و تا ورود اسلام به این سرزمین ادامه داشته است.
  • علــی زارعــی
اغلب تاریخ نویسان شرقی، غربی،عربی و مورخین بلوچ و افاغنه و هند و سند و پاکستان و غیره بشکردی ها را عرب نژاد می پندارند و معتقدند مردم بشکرد بعد از فتوحات اسلامی از مناطقی نظیر یمن ،عمان ، حجاز و شام به این سرزمین مهاجرت کرده اند.

صفی الدین بغدادی متوفی ۷۳۹هجری در کتاب مراصع الاطلاع میگوید:قفص کوهی است در کرمان مردمش همچون کرد ها به نام قفص(بشکردی ها) و بلوص(بلوچ های بیابان) میباشند. واین کوه نزدیک به دریاست و اصل مردمش از عرب است .
  • علــی زارعــی
بشکرد یا همان (بشاگرد امروزی) دارای سه تا چهار هزار سال تاریخ وتمدن انسانی می باشد . مورخین ماقبل میلاد مسیح نام ونشان مردم این سر زمین را در کتب و نوشته های خود تفصیلا بیان کرده اند . مانند کتابهای مقدس هندووان که دو هزار سال قبل از میلاد مسیح نگاشته شده اند . و تاریخ کامل هیردوت یونانی که به پدر تاریخ شهرت دارد .(۴۹۰-۴۲۵قبل از میلاد).



اصل وریشه ی کلمه بشکرد برگرفته از زبان های باستانی پیش از تاریخ است. دو کلمه ی پشا یعنی (شکار ) و گرد یعنی (جای )در کنار هم به معنای شکار گاه می باشند . در زمان های قدیم بشاگرد زیستگاه گونه های زیادی از بز کوهی وقوچ بوده است . بعضی ها هم بشکرد را ترکیبی از دو کلمه بش به معنای (دیم) و کرد به معنای (کشاورزی ) می دانند و معتقدند که چون در گذشته کشاورزی در این منطقه به صورت دیم انجام می شد ه به همین دلیل این منطقه به بشکرد شهرت یافته است .مورخین شرقی و هندی قرون قبل از میلاد مسیح و قبل از ظهور اسلام سرزمین بشاگرد را جزئی از ممالک هند غربی دانسته اند. برای مثال علامه اعجاز الحق قدوسی مؤلف کتاب (تاریخ سند) بشاگرد را تا پنجاه سال قبل از ظهور اسلام تحت حکمرانی راجات سند دانسته و از آن به نام های (گده راشیا- گدروشیا- گداراشیا- گدروزیا و جدروزیا) به معنای (گوشه نشینان) یاد کرده است.

برای خواندن متن کامل به ادامه مطلب مراجعه کنید

  • علــی زارعــی
بشاگرد
بشاگرد ، منطقه ای کم نعمت ، غریب و دور افتاده که داستان تاریخ مبارزه مردمانش با خست طبیعت و چپاول بیگانگان ، بخشی از حماسه مردم ایران زمین در مبارزه برای بقا را تشکیل می دهد .
 حماسه ای که نسل ما و نسلهای بعد می بایستی به بازشناسی آن بپردازند تا آموخته ها همچون چراغی درخشان و مطمئن راههای آزمون شده ادامه بقا در این سرزمین را بنمایاند. 

الف- خصوصیات جغرافیایی – اقلیمی
بخش بشاگرد متشکل از ۴دهستان است که دهستان گوهران در شمال ، دهستان گافر و پارامونت در شرق ، دهستان جکدان در غرب و دهستان سردشت در مرکز آن قرار دارد .

بشاگرد در آغاز دولت آقای احمدی نژاد به شهرستان تبدیل شد.

این شهرستان با مساحت ۱۰ هزار کیلومتر مربع از شمال به کرمان ، ازمغرب به سیریک و بیابان ومیناب ، از مشرق به سیستان و بلوچستان و از جنوب به جاسک و حوزه شرق آن و دریای عمان محدود است. 
  • علــی زارعــی
اگر بخواهیم کوه حیدر را از نظر اقلیمی مورد بحث وبررسی قرار دهیم باید به طبیت بکر وزمین های کشاورزی آن نظر کنیم نخلستان دهزه ِپشلاغر وزهرا مرده که خرمای مزافتی آن کام هر کس را به خودش معطوف کرده یکی دیگر از شگردهای این روستای زیبا ودیدنی می باشد.
دهزه یکی از قدیمی ترین جاهایی است که حتی می توان به آن کوه حیدر باستان نامید زیرا که مردمان همین دیار بودن که بعدها به یکجا نشینی روی آوردند. ومردم را به یکجا نشینی دعوت کردند.
اما از این هم که بگذریم دیدنی ترین جای کوه حیدر(سدبزرگ استقلال ) کوه حیدر می باشد که در دوره دوم شورای زحمت کش این روستا حاج موسی زارعی ودستان توانمند مردم کوه حیدر درسال ۱۳۸۳ ساخته شده وپس از یک سال به بهره برداری رسید.
وچیز دیگری که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند کوه های سربه فلک کشیده دور تا دور کوه حیدر می باشد.
اما از هر چیز که بگذریم از اماکن زیارتی این روستا نمی توان گذشت. مکان متبرکه کوه حیدر قدیم که زیارتگاهی به عشق مولایمان علی (ع) در آن وجود دارد که در ۱۲ کیلومتری از کوه حیدر فعلی قرار دارد.
وهمچنین زیارتگاهای دیگر که هر یک به نام یکی از ائمه (ع) نام گذاری شده که مردم به عشق اهلبیت هر سال برای ادب احترام وگرفتن حاجات به آنجا می روند ونذر ادا می کنند.
که مشهورترین این زیارت گاههاعبارتنداز: گیشدان .دهگره. شاه مردان علی (ع).سرشم و... وخلاصه کوه حیدر دیار عاشقان است.

دوستان عزیز منظور از زیارتگاه ها این است که مردم به عشق اهلبیت جاهای خوش آب وهوایی را به نام هر کدام از این بزرگواران مشخص کرده اند. ودلیل آن هم این است که مردم اولیه کوه حیدر توان رفتن به زیارت امامان در نجف وکربلا وسایر اماکن متبرکه را نداشتند فلذا برای عرض ارادت چنین مکانهایی را به وجود آورده اند.
  • علــی زارعــی
روستای کوه حیدر از توابع شهرستان بشاگرد می باشد که جمعیت آن بالغ بر هزار نفر می رسد.


مردم کوه حیدر همگی شیعه مذهب هستند وشاید انتخاب نام کوه حیدر هم به این روستا گویای همین مطلب باشد چون حیدر یکی از القاب حضرت علی (ع) می باشد.
سابقه شکل گیری روستای کوه حیدر به سال ۱۳۵۰ شمسی بر می گردد از آنجا که زندگی کوج نشینی دیگر جواب گوی نیاز های بشری نبود. مردم را به این فکر رهنمود کرد که به دنبال یک جای مناسب برای یکجانشینی باشند
ازآنجا که کوه حیدر هم از نظر وسعت و هم از نظر آب هوا شرایط اقلیمی را برای کشاورزی ودامداری فراهم می کرد مردم این جا را انتخاب کردند.
وگفتنی است که نام اول کوه حیدر هنگام ورود اقوام دهزه به این روستا شاهواز بود بعدها به عشق علی (ع) نام آن را تغییر دادند.
  • علــی زارعــی
روستای کوه حیدر دارای زیارتگاه هایی است که مردم بز یا گوسفند نذری خود را در آنجا ذبح می کنند و اعتقاد خاصی هم به این زیارتگاه ها دارند و هر یک از این زیارتگاه ها یک مرید یا بانی دارند که بزها را ذبح میکند و اعمال خاص زیارت را انجام میدهند.

هیچ یک از مردم روستا قدمت این زیارتگاه ها را به طور دقیق نمی دانند و بعضی میگویند که از زمان های امامان معصوم (ع) این زیارتگاه ها بوده اند !!! و 50 سال یا قبل از آن هم این در زیارتگاه ها اعمال خاصی انجام می شد که الان همه آن اعمال انجام نمی شوند.

این زیارتگاه ها عبارتند از:

1_زیارتگاه "حضرت امیرالمومنینن (ع)" کوه حیدر بالا

2_زیارتگاه امام حسین گیشدان

3_زیارتگاه های سربند

در این سه زیارتگاه فقط در روزهای و ایام مشخص شده از سال نذر خود را انجام میدهند..

1_ زیارتگاه حضرت امیرالمومنین کوه حیدر بالا

این زیارتگاه از بزرگترین زیرتگاه ها میباشد که بیش از 1000نفر در آن حضور دارنداین زیارتگاه در 10کیلو متری جنوب روستای و در طرف روستای زَهَک قرار دارد و مکان مقدسی است که مردم روستای کوه حیدر و روستای اطراف بز یا گاو یا میش نذری خود را در این مکان ذبح می کنند و بین مردم تقسیم می کنند،همچنین مردم در این زیارتگاه نمی توانند بعد از تقسیم نذورات آنها را به خانه ببرند و در آنجا بخورند. این زیارتگاه همچنین شربتی دارد که یک نوع شن پاک می باشد و آنرا در آن حل می کنند و سه جرعه از آن آن آب را می نوشند که مردم روستای کوه حیدر اعتقاد دارند این شربت شفا بخش است


2_ زیارتگاه امام حسین گیشدان

"این زیارتگاه در غرب روستا و در محلی به نام بُستَکان که 10کیلومتری روستا قرار دارد که در آن هیچ گونه راه ارتباطی وسیله نقلیه وجود ندارد واعمالی شبیه زیارتگاه کوه حیدر بالا دارد


3_ زیارتگاه های سربند

این زیارتگاه ها که بالاتر از زیارتگاه کوه حیدر بالا قرار دارد وحدود 20کیلومتر فاصله دارد و در ارتفاع بسیار بالا از سطح دریا قرار دارد و هوا خنک میباشد و خود به چند زیارتگاه تقسیم میشود که هر کدام با اعمال خاصی صورت میگیرد مثلا یکی گوشت کباب زده میشه ، یکی هفت نفر مرد متأهل میتوانند حضور داشته باشند حتی گوشت نذری را فقط تا فاصله ی خاصی میتوان برد.


توجـــــه:این مطلب تحقیقی است که تعدادی از افراد روستای کوه حیدر نوشته اند و در وبلاگ رسمی روستای کوه حیدر قرار داده اند ما این مطلب را با ویرایش فراوان و اصلاح اشتباه های تایپی و تصحیح حشو ادبی و کلمات و جملات زاید در این وبلاگ قرار دادیم و  عدم صحت این مطلب به وبلاگ چوخونی هیچ ربطی ندارد
  • علــی زارعــی
چوخون

روستای" چوخون "واقع در 100کیلومتری شهر "جاسک" از سمت جنوب غربی و 50کیلومتری شهر سردشت(مرکز شهرستان) از سمت شمال ، یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان بشاگرد است که با تعداد 255 خانوار و 869 نفرجمعیت یکی از پرجمعیت ترین روستاهای بشاگرد است.
تلفظ نام این روستا به صورت چـوخُـن است و به صورت چوخون نوشته میشود.

اهالی این روستا از طبقه ی دهقانان بشاگردند که در لهجه ی محلی «بلوچکاره» نامیده می شوند 

تمامی ساکنین این روستا مثل سایر روستاهای بشاگرد مسلمان و پیرو مذهب شیعه هستند.
و در قدیم اغلب به شغل کشاورزی ودامداری مشغول بودند که به دلیل کمبود منابع آب،زمین کشاورزی ونبود چراگاه مناسب کشاورزی ودامداری در این منطقه رونق چندانی نداشت ومردم روستا جهت امرار معاش بامشکل مواجه بودند و در حال حاضر به هیچ وجه مردم روستا از دامپروری و یا کشاورزی کسب درآمد نمیکنند و تنها برای معیشت و زندگی خود مقداری دام با چند متر زمین کشاورزی یا باغچه دارند. 

امروزه با پیشرفت علم و محرومیت زدایی از روستا تعداد اندکی از جوانان با ادامه تحصیل خود به سر کار میروند و در ادارات شهرستان مشغول به کار میشوند ولی به دلیل نرخ بالای بیکاری در کشور و استان هرمزگان به ویژه شهرستان بشاگرد جوانان با فکر اینکه به دلیل نرخ شدید بیکاری با درس خواندن به جایی نمیرسند ،با رسیدن به مقطع دبیرستان درس را رها کرده و برای کار و شغل آزاد مهاجرت شغلی میکنند به طوری که بیشتر جوانان برای کار به شهرستانهای دیگر استان مانند جاسک،میناب و بندرعباس و حتی دیگر استانها به ویژه قم می روند 

ادامه مطلب فراموش نشه
  • علــی زارعــی
بشاگرد محروم نیست مظلوم واقع شده است.

-
شاید تا به حال این سئوال به ذهنتان خطور کرده باشد که چرا عده ای دوست دارند بشاگرد را مکشوف خود بدانندوآغاز تمدن در بشاگرد را به خود منتسب کنند؟

-
راستی چرا عده ای بشاگرد را از همه لحاظ محروم می دانند و با حقارت به آن می نگرند؟

- نقش ما بشاگردیان در کمک به دیگران در تمسخر و استهزاء بشاگرد و بشاگردیان تا چه اندازه بوده است؟

- انگیزه بعضی از افراد که در خصوص فقر و فلاکت و محرومیت در بشاگرد اغراق می کنند چیست؟

- سیاه نمایی اوضاع بشاگرد به نفع کیست؟

پاسخ های زیادی به ذهن می رسد.

- شاید حقیر نشان دادن مردم بشاگرد می تواند درجات خدمت گذاری مسئولین را بیشتر نشان دهد؟

- اما نه.شاید سیاه نمایی اوضاع بتواند باعث دلسوزی و ترحم مسئولین بالاتر گرددو بتوان بودجه های بهتری را برای دستگاههای دولتی جذب کرد؟

- شاید عده ای شیفته شهرت هستند و دوست دارندخودرامطرح کنند لذا اقدام به اظهار نظرهای غیرمسئولانه و از روی عدم آگاهی می کنند که بعضی اوقات بسیار با واقعیات بشاگرد فاصله دارد که نباید خیلی آنها را جدی گرفت؟

- شاید بسیاری از این اظهار نظرها مغرضانه و به قصد تخریب بشاگرد باشد؟

- شاید ....
 و هزاریان شاید دیگر انگیزه ای برای این کارها باشد.
  • علــی زارعــی